راهنمایی های اولیه خیاطی برای مبتدیان

1400/09/29 خیاطی
3702
راهنمایی های اولیه خیاطی برای مبتدیان

خیاطی برای مبتدیان ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد. اما این مهارت های اولیه خیاطی زندگی را آسان تر می کند. تسلط بر الگوهای خیاطی مبتدی برای پیشرفت و رسیدن به پروژه های حرفه ای خیاطی لازم است.

خیاطی برای مبتدیان نکته: به این مهارت های اولیه خیاطی مسلط شوید!

1- زبان خیاطی

این ضرب المثل را می دانید که "قبل از دویدن راه برو؟" خوب در خیاطی هم قبل از هر چیز سعی کنید اصطلاحات را یاد بگیرید .

بله، می توانید آنها را در حین کار یاد بگیرید اما آیا داشتن یک فرهنگ لغت در کنار شما هنگام تکمیل یک پروژه ناراحت کننده نیست؟ اگر واقعاً می خواهید مهارت های خود را بهبود ببخشید، ممکن است شرکت در یک کلاس آنلاین نیز ارزش بررسی داشته باشد!

2-  راحت باشید

پروژه های خیاطی ممکن است ساعت ها طول بکشد و یا حتی روزها و آنها می توانند برای یک مبتدی که مهارت های اولیه خیاطی را یاد می گیرد آشفتگی ایجاد کنند. ابتدایی ترین توصیه خیاطی برای مبتدیان این است که در خانه خود جایی داشته باشید که بتوانید در آرامش از سرگرمی خود لذت ببرید.

3- چرخ خیاطی خود را انتخاب کنید

چرخ خیاطی در سایزهای مختلف با مشخصات مختلف تولید می شود. هر مدل، نیازهای منحصر به فرد مختلفی را برآورده می کند. شما باید بدانید که کدام یک برای شما مناسب تر است.

4- کار با چرخ خیاطی

اکنون که چرخ خیاطی خود را دارید، قدم بعدی درک آن است. وقتی بدانید چگونه با این دستگاه کار کنید، می توانید مهارت های کار با چرخ خیاطی خود را بهبود ببخشید!

5-  نحوه قرار دادن و برداشتن سوزن چرخ خیاطی

جا زدن سوزن چرخ خیاطی به نظر می رسد برای همه معضلی است.بسیاری از افراد هنگام تعویض سوزن چرخ خیاطی خود دچارمشکل می شوند. برای جلوگیری از این امر، بهتر است یاد بگیرید که چگونه آن سوزن ها را به روش صحیح وارد و خارج کنید.

6-  چگونه کشش چرخ خیاطی خود را تنظیم کنید

در اینجا یک یک موضوع مهم برای افراد مبتدی وجود دارد. کشش چرخ خیاطی شما تعیین کننده نحوه بیرون آمدن بخیه های شما است. کشش نادرست چرخ خیاطی می تواند باعث شود که بخیه های شما خیلی شل یا خیلی سفت شوند.

7-  چرخ خیاطی خود را نخ کنید

نخ کردن چرخ خیاطی شما ممکن است پیچیده به نظر برسد. به خصوص برای کسانی که در مراحل اولیه خیاطی هستند. اما خبر خوب این است که می توانید با پیروی از چند دستورالعمل ساده این کار را انجام دهید.

8-  سوزن خیاطی مناسب را انتخاب کنید

سوزن ها نیز مانند چرخ خیاطی انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال، شما نمی توانید از یک سوزن معمولی برای دوختن لحاف استفاده کنید چون حین کار می شکند و جستجوی سوزن های شکسته در زیر لایه های پارچه هرگز جالب نیست. برای گرفتن یک  بسته خوب سوزن بررسی کنید.

9-  انتخاب نخ مناسب

برخی از ترکیب ها بهتر از سایرین با هم کار می کنند. در حالی که برخی از ترکیب ها فقط می توانند با یکدیگر کار کنند. این مورد در مورد انتخاب نخ مناسب برای انواع مختلف پارچه است. بهتر است قبل از اینکه متوجه شوید یک روز کامل را در یک پروژه دوخت ابریشم با استفاده از یک نخ پنبه ای تلف کرده اید، آنها را یاد بگیرید!

10-  خیاطی با دست

بسیاری قبل از اینکه اولین چرخ خیاطی را داشته باشند، همه پروژه ها را با دست دوخت انجام داده اند. یادگیری خیاطی با دست به صورت مرحله به مرحله سخت بوده و نیاز به توجه بیشتر به جزئیات دارد اما این یکی از مهارت هایی است که باید در مراحل ابتدایی خیاطی برای مبتدیان به آن مسلط شوید.

11- تکنیک های خیاطی با دست

خیاطی با دست می تواند با دشواری بسیار همراه باشد. از طرف دیگر، تکنیک های خیاطی با دست وجود دارد که آن را آسان تر و راحت تر می کند. به عنوان مثال، آیا می‌دانستید که می‌توانید اسپری مو را روی نختان بزنید تا راحت‌تر از سوراخ سوزن رد شود؟

12- دوخت پایه

دو نوع مختلف  اصلی وجود دارد . دوخت دست دوخت و دوخت چرخ خیاطی. با مطالعه آنها، دوخت های اولیه مورد نیاز در خیاطی برای مبتدیان را خواهید آموخت.

13- یک دوخت مستقیم بدوزید

می توانید با استفاده از چرخ خیاطی دوخت مستقیم بدوزید. این یکی از ابتدایی ترین و ساده ترین دوخت ها است. اما فریب سطح سختی دوخت آن را نخورید. این در واقع یکی از همه کاره ترین بخیه های موجود است!

14-  دوخت زیگزاگ بدوزید

این نوع دیگری از دوخت است که با استفاده از چرخ خیاطی انجام می شود. دوخت زیگزاگ اغلب برای اهداف تزئینی استفاده می شود. با این حال این نوع دوخت همچنین بسیار محکم هست و می تواند پارچه را در کنار هم نگه دارد. آیا می خواهید مطمئن شوید که درز شما باز نمی شود؟ از این دوخت استفاده کنید!

اگر به خیاطی علاقمند هستید و می خواهید از آن به عنوان یک کسب و کار و یا راهی برای انجام امور دوخت و دوز خود استفاده کنید، می توانید در کلاسهای خیاطی مرکز آموزش هنر سازمان جهاد دانشگاهی تهران شرکت کنید. برای دیدن اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://jtehran.com/center/8/workgroup/35

15- جمع آوری پارچه

گردآوری تکنیکی است که انجام آن با دست نیز بسیار ساده تر است. اما یادگیری انجام آن با استفاده از چرخ خیاطی یکی دیگر از مهارت های اساسی است که باید به آن مسلط شوید.  بهتر است تسلط بر آن را به لیست کارهای خود در زمینه خیاطی برای مبتدیان اضافه کنید!

16- دوخت زیپ

زیپ بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری از انواع لباس ها و لوازم جانبی است. آنها در لوازم اصلی مد مانند لباس، شلوار و کیف استفاده می شوند. بنابراین دور زدن آموزش دوخت آن غیرممکن است .

دوخت آن به روش صحیح نیز مهم است. هیچ‌کس نمی‌خواهد با زیپ‌هایش مشکلی پیش بیاید، درست است؟

17-  دوختن یک دکمه

مانند زیپ،  باید در هنر دوخت دکمه نیز مهارت داشته باشید. دکمه‌ها همه جا هستند، روی شلوار، لباس‌ها و تاپها هستند.

18- دوخت درز فرانسوی

این کار ممکن است به نظر برسد که برای شخصی با مهارت های پیشرفته خیاطی در نظر گرفته شده است اما این کار بخشی از کتابچه راهنمای خیاطی برای مبتدیان است زیرا تمام معنی آن تا زدن انتهای خام پارچه و دوختن آن است. درز فرانسوی به پروژه شما ظاهری صیقلی و کلاسیک می بخشد.

19-  نحوه دوخت گوشه های میتر

گوشه های میتر مانند لوله های مسطح، اما صاف تر و گسترده تر هستند. آنها برای استفاده در پروژه های مربع یا مستطیل عالی هستند. این کار باعث می‌شود که ظاهری شیک‌تر و باکیفیت‌تر داشته باشند.

20-  لبه های دلمه ای را بدوزید

لبه های گوشه دار به سادگی شایان ستایش هستند. معمولا دخترها عاشق دامن لبه گوش ماهی هستند. این تکنیک برای افزودن حسی زنانه به هر پروژه ای که دارید عالی است.

21-  استفاده از الگوهای خیاطی

خیاطان ماهر نیز گاهی اوقات از الگوهای پروژه های خیاطی خود پیروی می کنند. آنها برای مبتدیانی که می خواهند پروژه های جدید را امتحان کنند راحت و عالی هستند. فقط دستورالعمل ها را دنبال کنید و به زودی، الگوهای خود را ایجاد خواهید کرد! هنگامی که با این روش بیشتر آشنا شدید، می توانید به سراغ الگوهای خیاطی دشوار بروید.

22- دوخت گلدوزی

گلدوزی یکی از سخت ترین انواع سوزن دوزی است. بخیه هایش می توانند باعث ترس شوند! اما خیاطی و گلدوزی به مقدار زیادی مشترک هستند. تمرین و صبر کلید موفقیت در گلدوزی است. موفقیت در خیاطی برای مبتدیان نیز همینطور است.

23-  دوخت پتو

این نوع دوخت مانند دوخت پتو است. یک کوک پتو دوزی روی لبه پارچه بزنید. با قاب کردن پارچه با رنگ نخ انتخابی شما ظاهری صیقلی به پارچه می دهید.

24- کراس دوخت

برخی دوخت متقاطع را نوعی "زیرگروه" دوخت می دانند  اما دوخت اصلی آن در گلدوزی و یا حتی در دوخت سنتی نیز کاربرد دارد. بهتر است این کار را یاد بگیرید، در صورتی که ایده ای به ذهنتان می رسد که به آن نیاز دارید!

25- بافندگی (دوخت خرچنگ)

اگر به بافتنی بیشتر از گلدوزی علاقه دارید، یادگیری دوخت خرچنگ برای شما ضروری است. یکی از پرکاربردترین دوخت ها در بافتنی است. تا حدودی به این دلیل که به راحتی آموخته می شود و به این دلیل که وقتی خوب انجام شود بسیار خوب به نظر می رسد.

26- کار بدون الگو

مواقعی وجود دارد که لازم است لباسی بدون الگو بدوزید. به عنوان مثال، وقتی یک لباس خوب را می بینید اما فروشگاه اندازه شما را ندارد. اگر ترفندهایی برای دوخت بدون الگو بلد باشید، این مشکلات دیگر شما را آزار نمی دهند.

27-  نحوه استفاده از زیپ نامرئی

این امر کاری ساده اما مشکل است.  زمانی که می خواهید دوخت زیپ نامرئی را یاد بگیرید، اینگونه است. اما با یک آموزش خوب، فشاری را در یادگیری این مهارت اولیه احساس نخواهید کرد.

اگر به خیاطی علاقمند هستید و می خواهید از آن به عنوان یک کسب و کار و یا راهی برای انجام امور دوخت و دوز خود استفاده کنید، می توانید در کلاسهای خیاطی مرکز آموزش هنر سازمان جهاد دانشگاهی تهران شرکت کنید. برای دیدن اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://jtehran.com/center/8/workgroup/35