اصول طراحی فنگ شویی و نحوه پیاده سازی آن در خانه

اصول طراحی فنگ شویی و نحوه پیاده سازی آن در خانه

طراحی داخلی یک هنر است که نه تنها رنگ ها و نور را به خانه می آورد، بلکه به آن شخصیت، راحتی و انرژی خوب می بخشد. مفاهیم طراحی داخلی به طور گسترده ای بر اساس موضوعات و اهداف مختلف است. برخی از مشتریان، طرح های مینیمالیستی اما کاربردی را ترجیح می دهند در حالی که برخی دیگر طرح های پیچیده تر و تعریف شده را ترجیح می دهند. در حالی که چندین اصل طراحی برای انتخاب وجود دارد، طراحان داخلی باید همیشه به جریان انرژی در برنامه های طراحی خود توجه کنند.

همه چیز در این جهان از انرژی تشکیل شده است. از نیروی حیات گرفته تا عنصر زمین، همه چیز بر اساس نقشه انرژی عمل می کند. این نیروهای انرژی را می توان به انرژی مثبت یا منفی دستکاری کرد. مفهوم چینی یین و یانگ بر این تعادل فلسفی نیروهای مثبت و منفی در جهان استوار است. با معرفی عناصر فنگ شویی، این مفاهیم بیشتر در زمینه طراحی داخلی به کار گرفته شد.

اجازه دهید به طور مفصل در مورد این شیوه باور نکردنی چینی در طراحی داخلی در مورد چگونگی دستکاری نیروهای انرژی فنگ شویی برای بهبود کیفیت زندگی بحث کنیم.

فنگ شویی چیست؟

قبل از اینکه در مورد عناصر فنگ شویی و نحوه دستکاری آن صحبت کنیم، اجازه دهید ابتدا بفهمیم که فنگ شویی واقعا چیست. فنگ شویی به معنای واقعی کلمه به "باد و آب" ترجمه می شود. ابتکار عمل چینیها برای دستکاری نیروی حیات در کنترل "چی" که جریان انرژی است تعبیه شده است. فنگ شویی بر دو نیروی انرژی اولیه باد و آب تمرکز می کند تا بر زندگی شما تأثیر بگذارد.

به بیان ساده، باد و آب ظرفیت جریان آزاد را دارند. عناصر فنگ شویی به گونه ای چیده شده اند که این عناصر طبیعی در فضای زندگی خانه جریان می یابند. انرژی خوبی که در اثر استفاده از فنگ شویی ساطع می شود، بر خلق و خوی، سرزندگی و رفاه کلی ساکنان تأثیر می گذارد.

فنگ شویی به نوعی از اجزای یین و یانگ تقلید می کند که به تعادل جریان انرژی های خوب و بد کمک می کند. محور این مولفه های پرورش دهنده، "چی" است. باد و آب ناقلان فوری "چی" هستند زیرا کیفیت جریان آنها ماهیت اساسی آنها را منعکس می کند. همه موجودات زنده تا حد زیادی از این دو جزء ساخته شده اند. 

تاریخچه و مبانی

شیوه‌های فنگ شویی چینی به 960 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. این نکات فنگ شویی در طول نسل ها برای حفظ هماهنگی بین انسان و طبیعت منتقل شده است. با توجه به مدت زمانی که مردم از توصیه های کارشناسان فنگ شویی و پیشرفت باورنکردنی سبک زندگی در چین استفاده کرده اند، می توان فرض کرد که فنگ شویی واقعاً تأثیر فوق العاده ای بر اشکال زندگی انسان دارد. بنابراین شما باید سعی کنید انرژی فنگ شویی را به روش صحیح به خانه خود تزریق کنید تا نقشه انرژی خانه را بهبود ببخشید.

اصول اولیه فنگ شویی در استفاده از «چی» که به آن «چی» یا «کی» نیز گفته می شود، تعمیم داده شده است. این شکل از جریان انرژی بیشتر از رنگ های زمین و قطعاتی از عناصر زمین برای معرفی نیروهای طبیعت به شکل آزاد خود استفاده می کند. مفاهیم فنگ شویی محیط را به همراه سیالیت باد و آب هدف قرار می دهد تا بر انرژی منفی داخل خانه تسلط یابد و همه آن را با هم شکست دهد.

اکثر طرح‌های طراحی داخلی فنگ شویی از زنگ باد، گیاهان آپارتمانی و بدنه‌های آبی داخلی برای دستکاری نیروهای انرژی استفاده می‌کنند. نامرتب کردن فضای نشیمن و قرار دادن این قطعات کوچک عناصر طبیعی در موقعیت های فرماندهی، می تواند به آزادسازی انرژی خوب داخل خانه کمک کند.

فنگ شویی همچنین از پلان های کف باز استفاده می کند تا بهتر بتواند نور طبیعی را وارد خانه کند. نور تاثیر مثبتی بر زندگی روزمره دارد.

مکتب فرم، بر سه عنصر طبیعی اصلی که بر اصول اساسی فنگ شویی تأثیر می گذارد تمرکز می کند. با این حال، مکتب قطب‌نما بر هشت جهت اصلی تمرکز دارد که همزیستی بین زمین و بهشت ​​را نشان می‌دهد. طراحان داخلی که از هر یک از این مکاتب فنگ شویی پیروی می کنند، می توانند عناصر زمین را با عناصر نیروی حیات برای زندگی هماهنگ ترکیب کنند.

اصول طراحی فنگ شویی از آن زمان برای تطبیق سبک زندگی مدرن با طراحی داخلی معاصر تکامل یافته است. با این حال، اصول اولیه فنگ شویی هنوز در مکان های حیاتی مانند دفتر کار در خانه و اتاق نشیمن که افراد بیشترین زمان را در آن سپری می کنند، استفاده می شود. همچنین در نزدیکی درب ورودی که در آن از مهمانان استقبال می شود و پذیرایی از آنها در فضایی پر از انرژی مثبت استفاده می شود.

مراکز انرژی یا guas برای تعیین محل قرار دادن اجسامی که نشان دهنده عناصر انرژی هستند استفاده می شود. مکتب قطب نما به عنوان یکی دیگر از اصول مبتنی بر هشت جهت اصلی، از Luo Pan استفاده می‌کند، دیسکی که با فرمول‌هایی در حلقه‌های متحدالمرکز در اطراف قطب‌نما مشخص شده‌اند که نشان‌دهنده اتحاد زمین و آسمان است.

تمرین های طراحی Fengshui

جدای از اصول اولیه فنگ شویی در طراحی داخلی، شیوه های کلی وجود دارد که در سراسر خانواده چینی برای گنجاندن اثرات انرژی خوب دنبال می شود. این شیوه‌ها بیشتر بر زندگی تمیز تمرکز می‌کنند که باعث ارتقای مثبت در فضاهای زندگی می‌شود.

1- بی نظم

بر اساس مفاهیم فنگ شویی، بهم ریختگی انرژی منفی را وارد خانه می کند. نه تنها جذاب به نظر نمی رسد، بلکه بهم ریختگی می تواند برای سلامتی ساکنان خطرناک باشد. مهم است که تمام اشیاء غیر ضروری را بردارید. آنها ممکن است چیزهایی باشند که در خدمت هدف نیستند یا طرح های ناشی از طراحی ناقص باشند.

هر چیزی که با جریان طبیعی فضای زندگی نمی گنجد، باید حذف شود تا انرژی مثبت آزادانه در خانه جریان یابد.

2-  درآوردن کفش

فیلسوفان چینی معتقد بودند که وقتی وارد خانه می‌شوند، باید همیشه تمام نیروهای انرژی منفی را از در خارج کرد. به همین دلیل است که برای حفظ فنگ شویی خوب، باید کفش های خود را قبل از ورود به خانه درآورید.

3- بازی با رنگ ها

روانشناسی رنگ ها نه تنها بر خلق و خوی افراد تأثیر می گذارد، بلکه بر نیروهای کلی انرژی در خانه نیز تأثیر می گذارد. کارشناسان فنگ شویی استفاده از ترکیب سه رنگ طبیعی را برای القای آرامش و انرژی مثبت در داخل خانه پیشنهاد می کنند. بهتر است از سایه های روشن اسطوخودوس، آبی، سبز و هلویی برای اثرات آرام بخش آنها استفاده کنید. اگرچه رنگ سفید تأثیرات مثبتی بر ذهن دارد، اما بهتر است از آن کم استفاده کنید زیرا فضای سردی را منتشر می کند.

4- ترکیب صداهای فنگ شویی

عناصر مختلفی از صدا وجود دارد که انرژی مثبت را به اتمسفر القا می کند. عناصر فنگ شویی با این عناصر فلزی یا عناصر زمینی برای جلوه های صوتی مثبت ترکیب می شوند می توانید زنگ‌های بادی را در جلوی در یا در فضاهای باز برای صداهای آرام قرار دهید. همچنین می‌توانید از کاسه‌های آواز تبتی یا زنگ‌های بزرگ در اطراف فضای نشیمن استفاده کنید، جایی که عناصر باد می‌توانند با دیگر عناصر محیط تعامل داشته باشند تا تأثیر مثبتی ایجاد کنند.

5-  معرفی عناصر طبیعی

مهم است که یک خانه نور طبیعی فراوانی را در تمام زوایای خود دریافت کند. فضاهای تاریک و متروک منفی گرایی را به وجود می آورد. به همین دلیل است که اصول اساسی فنگ شویی استفاده از نور طبیعی و تهویه متقابل را توصیه می کند. همچنین پیشنهاد می‌کند از گیاهان خانگی و بامبو برای القای بیشتر عناصر طبیعت استفاده کنید تا جریان انرژی بدون وقفه باقی بماند.

6-  استفاده از تقویت کننده های فنگ شویی

در مرحله تکامل یافته زندگی امروزی، هر فردی اشیایی دارد که برایشان عزیز است. کارشناسان فنگ شویی توصیه می کنند این اشیاء را در مناطق مناسب باگوا قرار دهید. این امر باعث می شود ساکنان خانه احساس راحتی و آرامش بیشتری داشته باشند و در نتیجه انرژی مثبت اطراف خانه بهبود یابد.

7-  چیدمان کلی خانه

فنگ شویی از اصول مهندسی، طراحی داخلی و نجوم برای ایجاد تأثیر مثبت در خانه، بدون توجه به خرافات استفاده می کند.

بسیار مهم است که خانه با تعادل متقارن یا نامتقارن طراحی شود. باید نمای بیرونی خوبی داشته باشد که رشد عناصر طبیعی را تسهیل کند، بدون اینکه مانع محیط زیست شود. فنگ شویی بر پرورش هر چه بیشتر نیروهای انرژی طبیعی برای حفظ تعادل یین و یانگ در یک خانواده تاکید دارد.

8-  چیدمان در اتاق ها

برای ایجاد انرژی مثبت در چیدمان اتاق ها بهتر است تمام سازه های کج برداشته شود. بر اساس اصول "چی" و فنگ شویی، کج ها به شدت آشفتگی را جذب می کنند. این به دلیل هیچ باور خرافی نیست، بلکه به دلیل خطر سازه های کج است.

اگر حذف این ساختارهای با تاثیر منفی در اطراف خانه غیرممکن است، متخصصان فنگ شویی پیشنهاد می کنند از بازتاب باگوا در بیرون خانه استفاده کنید تا از جریان منفی انرژی جلوگیری شود.

9-  موقعیت مجلس

کارشناسان فنگ شویی پیشنهاد می کنند که خانه نباید در نزدیکی قبرستان ها، محل های دفن زباله یا محل های زباله قرار گیرد. این مکان ها انرژی منفی تولید می کنند که برای ساکنان مضر است.

طبق اصول اولیه فنگ شویی، بهتر است خانه در مسیری صاف و با فاصله کافی از خیابان قرار گیرد. پارکینگها باید بدون نفوذ به محیط خانه ایجاد شوند تا انرژیهای منفی بیرون را از درون خانه دور نگه دارند.

موقعیت خانه نقش مهمی در ایجاد تعادل بین انرژی منفی و مثبت در خانه دارد.

اجرای فنگ شویی در طراحی خانه شما

1- ورودی جلو

اعتقاد بر این است که ورودی خانه دروازه ای برای انرژی فنگ شویی است. چه یک سرسرا یا فقط یک در، ورودی جلویی همیشه باید تمیز و به خوبی نگهداری شود. با شل کردن فضا شروع کنید و چراغ های دمیده یا گیاهان مرده را جایگزین کنید. درب را روغن بزنید و مطمئن شوید که تمیز و بدون صدا است.  راه ورودی را خالی نگه دارید نباید هیچ مبلمان یا وسیله مسدود کننده وجود داشته باشد که مانع از جریان آزادانه «چی» به داخل خانه شود.

2- آشپزخانه

آشپزخانه باید دور از در ورودی قرار گیرد و رو به اتاق نباشد. آشپزخانه را تمیز و تازه نگه دارید تا انرژی مثبت اطراف آن بهبود یابد. سعی کنید اجاق یا فر را در سمت شمال غربی قرار ندهید زیرا اعتقاد بر این است که چی را در خانه مختل می‌کند.

3- حمام ها

اعتقاد بر این است که آینه ها انرژی منفی را مختل می کنند. شما می توانید به طور استراتژیک یک آینه را در دستشویی قرار دهید تا جریان نیروهای انرژی را حفظ کنید. در زمانی که از توالت استفاده نمی کنید، همیشه درب آن را بسته نگه دارید. همانطور که قبلاً گفتیم فنگ شویی بر زندگی پاک متمرکز است. بنابراین برای تمیز و بهداشتی بودن حمام باید آلودگی را کنترل کنید. بستن درب به جلوگیری از جابجایی هرگونه میکروبی که ممکن است وجود داشته باشد کمک می کند.

فنگ شویی همچنین پیشنهاد می کند که در حمام را همیشه بسته نگه دارید. مطمئن شوید که یک دستگیره و قفل مناسب نصب کرده اید تا درب بسته بماند.

4- اتاق ها

در اتاق خواب بهتر است تخت را جلوی در یا پنجره قرار ندهید. سعی کنید آن را در مرکز جایی قرار دهید که مستقیماً با هیچ یک از قسمت های بیرونی روبرو نباشد. این امر همچنین در مورد اتاق نشیمن صادق است که در قسمت نشیمن نباید مستقیماً با هیچ در یا پنجره ای روبرو شوید. می توانید از گلوله های کریستالی در مرکز اتاق استفاده کنید تا هر گونه انرژی منفی را جذب کرده و نیروهای انرژی مثبت را به داخل اتاق هدایت کنید.

5- پله ها

وقتی صحبت از راه پله به میان می آید، کارشناسان فنگ شویی توصیه می کنند که در خانه پله های پیچ در پیچ نداشته باشید. آنها همچنین توصیه می کنند که هیچ اتاقی نباید به راه پله باز شود. برای جلوگیری از هر گونه خطر تصادفی، داشتن یک منطقه فرود مناسب بسیار مهم است.

خطر سقوط از پله ها انرژی منفی دائمی ایجاد می کند. بنابراین، بهتر است راه پله‌ها را در مناطق باز و نامحدود طراحی کنید که تهدید قریب‌الوقوع قابل مشاهده است و به راحتی می‌توان از آن اجتناب کرد.

6- پنجره ها و درها

پنجره ها و درها ورودی و خروجی تمام نیروهای انرژی هستند، بنابراین نباید آنها را با مبلمان یا درهم و برهمی محدود کرد. قاب پنجره و شیشه ها را تمیز نگه دارید. مراقب باشید که درها به درستی لولا شده و روغن کاری شده باشند. روی این سطوح نباید کثیفی یا گرد و غبار وجود داشته باشد زیرا مانع از جریان انرژی مثبت می شود. فنگ شویی یک هنر ظریف برای ایجاد تعادل بین یینگ و یانگ برای حفظ "چی" در خانه است. برای معرفی نیروهای انرژی مثبت در خانه خود می توانید از طرح های طراحی سفارشی استفاده کنید یا آموزه های مکتب فرم یا مکتب قطب نما را دنبال کنید.