فن بیان چیست؟

1402/03/08 آموزشی
466
چرا باید فن بیان را آموزش ببینیم؟

 

 

 

 

 

 

 

 

فن بیان یعنی استفاده درست و بجا از تمامی ارکان ارتباط برای اینکه منظورمان را درست به مخاطب برسانیم.

فن بیان و سخنرانی چیزهایی نیستند که این روزها مد شده باشد! برخلاف تصور بعضی ها که فکر می کنند چند سالی بیشتر نیست که آدم ها برای به کرسی نشاندن حرفشان خوب صحبت کردن را آموخته اند، اهمیت نفود کلام از همان روزهای اول که بشر به توانایی حرف زدن دست یافت، احساس شد. هرچند سخنرانی به همان سرعت به مفهومی که امروز می شناسیم تبدیل نشد

البته بیشتر تکنیک هایی که امروزه درمورد هنر نفوذ کلام و قانع کردن دیگران می دانیم به ارسطو، فیلسوف یونانی قرن سوم پیش از میلاد برمی گردد.

نکته ی  جالب در آموزش های ارسطو این است که تاریخ انقضای آنها نگذشته است و سخنرانان معروفی مانند جان اف کندی و مارتین لوتر کینگ هم از تکنیک های مشابهی برای افزایش نفوذ کلام خود استفاده می کرده اند و این نکات هنوز هم این روزها کاربرد دارند و قدیمی نشده اند

اما اصلا چرا باید نفوذ کلام بیاموزیم؟

حداقل به این ۳ دلیل هرکسی باید تا حدی با فنون سخنرانی و نفوذ کلام آشنایی داشته باشد:

تقریبا هر کسی در زندگی خود در شرایطی قرار می گیرد که باید برای جمعی صحبت کند، بخواهد از عقایدش دفاع کند یا الزام باشد کسی را متقاعد کند. پس بهتر است خودمان را برای آن روز آماده کنیم.

کارمندان با هر سمتی که داشته باشند، بر اساس توانایی سخنرانی در جمع و مهارتهای ارتباطی به عنوان یکی از مهمترین مهارت هایی که باید کسب کنند رتبه بندی می شوند و پیشرفت می کنند.

نفوذ کلام و توانایی متقاعد کردن دیگران با هر موقعیت اجتماعی که داشته باشید می تواند در کار شما، در زندگیتان یا حتی در دنیا تغییرات بزرگی ایجاد کند.

همه ی ما تا به حال  با افرادی سَر کار و داشته ایم که صدایشان خیلی گوش خراش ، نازک ، یا مصنوعی  بوده است .

صحبت کردن بعضی افراد آنقدر ناخوشایند است که پیام گفته شده را کاملا خراب می کند.

شما در چند قدم می توانید کیفیت، لحن، حالت بیان و صدای تان را بهتر کنید.

فقط به دانستن چند فوت و فن ساده و تمرین آنها نیاز دارید.

از فرصت استفاده کنید تا صدایتان، توانایی متقاعد کردن افراد و تعهدتان به متنی که می خوانید را تقویت کنید. این یعنی  کسب و کار و میزان رضایت مشتری های تان ارتقا می یابد و خدمات شما را بیشتر به دیگران توصیه می کنند.

حتی با این کار می توانید سخنرانی حیرت انگیزی داشته باشید.

با شرکت در کلاس های فن بیان و آیین سخنوری جهاد دانشگاهی تهران مهارت های خود را ارتقا دهید.

 

منبع :/tehran.farhang.gov.ir