تاثیر دوز سوم واکسن کرونا بر سطح ایمنی بدن

1400/11/04 مقالات
669
چرا لازم است که دوز تقویت کننده(Booster) واکسن کرونا،تزریق گردد.

از ابتدای پاندمی کرونا نظریات ضد و نقیضی در خصوص الزام به دریافت واکسن کرونا و یا عدم ضرورت تزریق واکسن مطرح بود.گروه های بیشماری از طیف های مردم در جوامع مختلف، نسبت به این مسئله تردید داشتند .تردیدی که باعث شده بسیاری تا به امروز،حتی یک دوز هم واکسن کرونا دریافت نکرده باشند. البته درصد این گروه نسبت به کسانی که واکسن زده اند بسیار کم است و تقریبا اکثریت متقاعد شده اند که دریافت واکسن،منجر به بالا رفتن سطح ایمنی و حفاظت در مقابل این بیماری خواهد بود.درست است که ضریب محافظت در مقابل این بیماری با تزریق واکسن، 100 درصد نخواهد بود اما اکثر واکسن های تولید شده داخلی و خارجی حدودا بین 70 الی 80 درصد در مقابل این بیماری محافظت خواهد نمود، مضاف بر اینکه چنانچه فردی که واکسن دریافت نموده است مبتلا به ویروس گردد، بسیار خفیف تر دچار علائم شده و درصد احتمال بستری در مراکز درمانی تا حد زیادی کاهش می یابد.

چرا باید دوز بوستر (تقویت کننده)دریافت کرد؟

دوز اول و دوم با بالا نگه داشتن سطح ایمنی،از بستری شدن و علائم شدید ناشی از ابتلا به ویروس می کاهد اما ایمنی مناسبی از سطح خفیف بیماری ایجاد نمی کند. علاوه بر آن با توجه به جهش مداوم این ویروس و پیدایش گونه های جدید آن، تزریق دوز سوم علائم و اثرات مخرب ناشی از این بیماری را تا حد زیادی کنترل می نماید.

چه کسانی باید دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند؟

همه افراد 16 ساله و بالاتر که حداقل 3 ماه پیش دوز دوم واکسن کووید-19 را تزریق کرده اند می توانند دوز تقویت کننده دریافت کنند. همچنین نوجوانان رده سنی 12 الی 15 سال اگر جزو موارد زیر باشند واجد شرایط دریافت دوز تقویت کننده هستند: با فردی زندگی می کنند به واسطه بیماری اش سیستم ایمنی ضعیفی دارد به عنوان مثال مانند فردی که HIV دارد، پیوند انجام داده است یا درمان های خاصی برای سرطان، لوپوس یا آرتریت روماتوئید دارد)چون این گونه افراد ایمنی ضعیفی دارند پس می بایست اطرافیان آنها نسبت به دریافت دوز سوم واکسن حساس تر باشند و شرایطی دارند که به این معنی است که در معرض خطر بالای بیماری شدید ناشی از COVID-19 هستند شرایطی که به این معنی است که ممکن است در معرض خطر بالایی باشند: مشکل حاد در مغز یا اعصاب، همانند فلج مغزی سندرم داون اختلالات یادگیری شدید، شرایطی که به این معنی است که احتمال ابتلا به عفونت ها (مانند برخی از شرایط ژنتیکی یا انواع سرطان) بیشتر است.

 چه زمانی برای دریافت دوز تقویت کننده COVID-19 مناسب است ؟

اگر واجد شرایط هستید، می توانید حداقل 3 ماه پس از تزریق دومین دوز، دوز تقویت کننده دریافت کنید.

کدام واکسن COVID-19 را دریافت کنم؟

 از هر واکسن تولید داخل و یا وارداتی که مجوز بهداشت جهانی دارد می توانید به عنوان دوز سوم استفاده کنید. همچنین ممکن است دوز تقویت کننده با واکسن هایی که برای دوز اول و دوم خود مصرف کرده اید متفاوت باشد.

با تزریق دوز سوم واکسن کرونا سطح ایمنی و محافظت از خود، خانواده و جامعه مان را بالاتر ببریم.

 

Reference:

https://www.nhs.uk/conditions/coronavirus-covid-19