ضرورت برگزاری این دوره:
در این واقعیت نهفته است که فلسفه برای کودکان فراتر از یک درس ساده، کلید پرورش ذهنهای خلاق، کنجکاو و نقاد آینده است. در جهانی که پیچیدگیها و پرسشهای بیپایان بر زندگی روزمره سایه افکنده، توانایی فکر کردن به صورت مستقل و عمیق، مهارتی حیاتی است. از آنجا که در کشور ما هنوز مسیر مشخص و آکادمیکی برای تربیت مربیان این رویکرد وجود ندارد، این دوره فرصتی است بینظیر برای معلمان و علاقهمندان به تعلیم و تربیت تا نه تنها با اصول فلسفه برای کودکان آشنا شوند، بلکه توان عملی اجرای آن را در مدارس و محیطهای آموزشی پیدا کنند و به نسلی مجهز و پرسشگر در آینده شکل دهند.
هدف دوره:
توانمندسازی و پرورش مربیان و معلمان برای تبدیل شدن به راهنمایانی ماهر در زمینه فلسفه برای کودکان است. شرکتکنندگان با کسب دانش نظری و مهارتهای عملی، قادر خواهند بود کودکان و نوجوانان را در مسیر تفکر نقاد، خلاق و عمیق هدایت کنند، فضایی برای پرسشگری و کاوش فراهم آورند و روشهای آموزشی مؤثر مبتنی بر مبانی فلسفه برای کودکان را در مدارس و محیطهای آموزشی به کار گیرند. در نهایت، هدف، شکلدادن به نسلی از مربیان توانمند است که میتوانند فرهنگ تفکر مستقل و خلاقانه را در میان کودکان گسترش دهند.
در پایان دوره، فراگیران قادر خواهند بود:
* مبانی نظری فلسفه برای کودکان را به خوبی درک کنند و آن را در برنامههای آموزشی بهکار گیرند.
* جلسات فبک را با کودکان و نوجوانان بهصورت خلاقانه و ساختارمند هدایت کنند.
* مهارتهای تفکر نقاد، پرسشگری و گفتگومحور را در کودکان پرورش دهند.
* فعالیتهای عملی گفتگو و بازی محور فلسفی طراحی و اجرا کنند و بازخورد مؤثر دریافت و ارائه کنند.
* بهعنوان مربیان مستقل، توانایی مدیریت گروههای آموزشی و پیادهسازی روش فبک در محیطهای مختلف آموزشی را داشته باشند.
* پروژههای عملی حلقه کندوکاو را طراحی، اجرا و ارزیابی کنند و آماده ورود به عرصههای شغلی مرتبط شوند.
فارغالتحصیلان دوره میتوانند:
در زمینههای متنوع آموزشی و پرورشی فعالیت کنند، از جمله:
* تدریس فلسفه برای کودکان و نوجوانان در مدارس، مهدکودکها و آموزشگاههای خلاقیت و تفکر.
* طراحی و اجرای کارگاهها و برنامههای آموزشی خلاقانه در مؤسسات فرهنگی و آموزشی.
* مشاوره و همراهی مربیان و معلمان در پیادهسازی روشهای فبک در محیطهای آموزشی.
* فعالیت در پروژهها و برنامههای توسعه فردی کودکان و نوجوانان در نهادهای دولتی و خصوصی.
* تولید محتوا و منابع آموزشی مرتبط با فلسفه برای کودکان و نوجوانان.
این مهارتها، فارغالتحصیلان را برای ورود به بازار کار گسترده و رو به رشد آموزش خلاقیت و تفکر در کشور آماده میسازد.
نحوه برگزاری:
این دوره بصورت حضوری در مرکز آموزشهای تخصصی معاونت آموزشی سازمان جهاددانشگاهی تهران برگزار می گردد.
سرفصل ها:
1) تاریخچه و ویژگیهای فکرورزی برای کودکان:
آشنایی با خاستگاه فکرورزی برای کودکان، معرفی رویکردها و چهرههای اثرگذار و بررسی اهداف و ویژگیهای متمایز این رویکرد،ازجمله گفتوگوی جمعی، پرسشگری و تجربهمحوری.
2) فبک؛ مفاهیم کلیدی، چارچوبها و راهکارها:
جایگاه کودکی/حلقه کندوکاو/نسبت آموزش و تفکر/نقش تسهیلگر/ارزشیابی کیفی/اهمیت قوه داوری/استدلال و استنباط/ویژگیهای فضای کلاس
3) مؤلفههای فکرورزی برای کودکان:
تفکر نقادانه: توان تحلیل و ارزیابی ادعاها و دلایل.
تفکر خلاقانه:توان تولید ایدههای تازه و نگاه متفاوت به مسائل.
تفکر جمعی:ساخت معنا از طریق تعامل و گفتوگو.
تفکر مراقبتی:توجه به احساسات خود و دیگران؛ گفتگو همراه با احترام و همدلی.
تفکر مسئولانه:پذیرش پیامدهای داوریها و پاسخگویی نسبت به استدلالها.
تفکر معطوف به حلمسأله:توان تعریف دقیق مسئله و یافتن راهحلهای کارآمد.
4) مبانی اخلاقی فکرورزی برای کودکان:
بررسی ارزشهایی چون احترام، انصاف، همدلی و عدالت و چگونگی شکلگیری رفتار اخلاقی در بستر گفتوگو.
5) مبانی زیباییشناختی فکرورزی برای کودکان:
شناخت نقش هنر، ادبیات و تخیل در تحریک و گسترش تفکر و ایجاد تجربههای یادگیری الهامبخش.
6) مبانی روانشناسی رشد:
مرور ویژگیهای رشدی کودکان و نوجوانان و نحوه تطبیق فعالیتهای فکری و گفتوگو با نیازهای سنی.
7) خطاهای شناختی:
آشنایی با سوگیریها و اشتباهات ذهنی رایج و شیوه شناسایی و مدیریت آنها در گفتوگو.
8) شیوههای تسهیلگری خلاقانه:
کسب مهارت در هدایت حلقههای کندوکاو: پرسشگری، مدیریت گفتگو، گوشدادن فعال، طراحی فعالیتهای خلاق.
9) خطاهای منطقی (مغالطات):
شناخت مغالطات رایج و تقویت توان تشخیص و پرهیز از استدلالهای نادرست در گفتگو.