دوره مقدماتی پرورش مربی فکرورزی برای کودکان و نوجوانان(فبک)

آموزشهای پژوهش محور | علوم انسانی | علوم اجتماعی
فرصت ثبت نام کلاس زمان باقیمانده
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
تاریخ پایان ثبت نام 23:55 - 1404/10/06
مدت دوره
34 ساعت
تعداد جلسات
8 جلسه
روزهای برگزاری
شنبه
زمان برگزاری
15:00 الی 19:00
معرفی دوره

ضرورت برگزاری این دوره:

در این واقعیت نهفته است که فلسفه برای کودکان فراتر از یک درس ساده، کلید پرورش ذهن‌های خلاق، کنجکاو و نقاد آینده است. در جهانی که پیچیدگی‌ها و پرسش‌های بی‌پایان بر زندگی روزمره سایه افکنده، توانایی فکر کردن به صورت مستقل و عمیق، مهارتی حیاتی است. از آنجا که در کشور ما هنوز مسیر مشخص و آکادمیکی برای تربیت مربیان این رویکرد وجود ندارد، این دوره فرصتی است بی‌نظیر برای معلمان و علاقه‌مندان به تعلیم و تربیت تا نه تنها با اصول فلسفه برای کودکان آشنا شوند، بلکه توان عملی اجرای آن را در مدارس و محیط‌های آموزشی پیدا کنند و به نسلی مجهز و پرسشگر در آینده شکل دهند.

 

هدف دوره:

 توانمندسازی و پرورش مربیان و معلمان برای تبدیل شدن به راهنمایانی ماهر در زمینه فلسفه برای کودکان است. شرکت‌کنندگان با کسب دانش نظری و مهارت‌های عملی، قادر خواهند بود کودکان و نوجوانان را در مسیر تفکر نقاد، خلاق و عمیق هدایت کنند، فضایی برای پرسشگری و کاوش فراهم آورند و روش‌های آموزشی مؤثر مبتنی بر مبانی فلسفه برای کودکان را در مدارس و محیط‌های آموزشی به کار گیرند. در نهایت، هدف، شکل‌دادن به نسلی از مربیان توانمند است که می‌توانند فرهنگ تفکر مستقل و خلاقانه را در میان کودکان گسترش دهند.

 

در پایان دوره، فراگیران قادر خواهند بود:

* مبانی نظری فلسفه برای کودکان را به خوبی درک کنند و آن را در برنامه‌های آموزشی به‌کار گیرند.

* جلسات فبک را با کودکان و نوجوانان به‌صورت خلاقانه و ساختارمند هدایت کنند.

* مهارت‌های تفکر نقاد، پرسشگری و گفتگو‌محور را در کودکان پرورش دهند.

* فعالیت‌های عملی گفتگو و بازی محور فلسفی طراحی و اجرا کنند و بازخورد مؤثر دریافت و ارائه کنند.

* به‌عنوان مربیان مستقل، توانایی مدیریت گروه‌های آموزشی و پیاده‌سازی روش فبک در محیط‌های مختلف آموزشی را داشته باشند.

* پروژه‌های عملی حلقه کندوکاو را طراحی، اجرا و ارزیابی کنند و آماده ورود به عرصه‌های شغلی مرتبط شوند.

 

فارغ‌التحصیلان دوره می‌توانند:

 در زمینه‌های متنوع آموزشی و پرورشی فعالیت کنند، از جمله:

* تدریس فلسفه برای کودکان و نوجوانان در مدارس، مهدکودک‌ها و آموزشگاه‌های خلاقیت و تفکر.

* طراحی و اجرای کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی خلاقانه در مؤسسات فرهنگی و آموزشی.

* مشاوره و همراهی مربیان و معلمان در پیاده‌سازی روش‌های فبک در محیط‌های آموزشی.

* فعالیت در پروژه‌ها و برنامه‌های توسعه فردی کودکان و نوجوانان در نهادهای دولتی و خصوصی.

* تولید محتوا و منابع آموزشی مرتبط با فلسفه برای کودکان و نوجوانان.

این مهارت‌ها، فارغ‌التحصیلان را برای ورود به بازار کار گسترده و رو به رشد آموزش خلاقیت و تفکر در کشور آماده می‌سازد.

 

نحوه برگزاری:

این دوره بصورت حضوری در مرکز آموزشهای تخصصی معاونت آموزشی سازمان جهاددانشگاهی تهران برگزار می گردد.

 

بیشتر
سرفصل ها

سرفصل ها:

1) تاریخچه و ویژگی‌های فکرورزی برای کودکان:

آشنایی با خاستگاه فکرورزی برای کودکان، معرفی رویکردها و چهره‌های اثرگذار و بررسی اهداف و ویژگی‌های متمایز این رویکرد،ازجمله گفت‌وگوی جمعی، پرسشگری و تجربه‌محوری.

2) فبک؛ مفاهیم کلیدی، چارچوب‌ها و راهکارها:

جایگاه کودکی/حلقه کندوکاو/نسبت آموزش و تفکر/نقش تسهیلگر/ارزشیابی کیفی/اهمیت قوه داوری/استدلال و استنباط/ویژگی‌های فضای کلاس

3) مؤلفه‌های فکرورزی برای کودکان:

تفکر نقادانه: توان تحلیل و ارزیابی ادعاها و دلایل.

تفکر خلاقانه:توان تولید ایده‌های تازه و نگاه متفاوت به مسائل.

تفکر جمعی:ساخت معنا از طریق تعامل و گفت‌وگو.

تفکر مراقبتی:توجه به احساسات خود و دیگران؛ گفتگو همراه با احترام و همدلی.

تفکر مسئولانه:پذیرش پیامدهای داوری‌ها و پاسخ‌گویی نسبت به استدلال‌ها.

تفکر معطوف به حل‌مسأله:توان تعریف دقیق مسئله و یافتن راه‌حل‌های کارآمد.

4) مبانی اخلاقی فکرورزی برای کودکان:

بررسی ارزش‌هایی چون احترام، انصاف، همدلی و عدالت و چگونگی شکل‌گیری رفتار اخلاقی در بستر گفت‌وگو.

5) مبانی زیبایی‌شناختی فکرورزی برای کودکان:

شناخت نقش هنر، ادبیات و تخیل در تحریک و گسترش تفکر و ایجاد تجربه‌های یادگیری الهام‌بخش.

6) مبانی روان‌شناسی رشد:

مرور ویژگی‌های رشدی کودکان و نوجوانان و نحوه تطبیق فعالیت‌های فکری و گفت‌وگو با نیازهای سنی.

7) خطاهای شناختی:

آشنایی با سوگیری‌ها و اشتباهات ذهنی رایج و شیوه شناسایی و مدیریت آن‌ها در گفت‌وگو.

8) شیوه‌های تسهیلگری خلاقانه:

کسب مهارت در هدایت حلقه‌های کندوکاو: پرسش‌گری، مدیریت گفتگو، گوش‌دادن فعال، طراحی فعالیت‌های خلاق.

9) خطاهای منطقی (مغالطات):

شناخت مغالطات رایج و تقویت توان تشخیص و پرهیز از استدلال‌های نادرست در گفتگو.

بیشتر
فرصت ثبت نام کلاس زمان باقیمانده
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
زمان پایان ثبت نام 23:55 - 1404/10/06
تاریخ شروع کلاس 1404/10/06
تاریخ پایان کلاس 1404/11/25
2,700,000
افزودن به سبد خرید
افزودن به سبد خرید
2,700,000

کلیه حقوق متعلق به جهاد دانشگاهی است. نقل مطالب با ذکر منبع مجاز است. قدرت گرفته از نما (نرم افزار مدیریت آموزش)