10 روند بازاریابی تاثیرگذار بر سال 1400 و فراتر از آن

چه روندهای بازاریابی در سال 1400 بر دنیای کسب‌وکارها حاکم خواهند بود.

همان‌گونه که به سرعت به روز‌های پایانی سال جاری شمسی نزدیک می‌شویم، زمان مناسبی است که به آینده نگاه کنیم تا ببینیم چه روندهای بازاریابی در سال 1400 بر دنیای کسب‌وکارها حاکم خواهند بود. هر ساله روندهای بازاریابی دست‌خوش تغییراتی می‌شوند و رویکردهای نوین جایگزین مدل‌های قدیمی می‌شوند، با این‌حال شیوع ویروس کرونا باعث شد تا مفهوم بازاریابی دیجیتال کمی متحول شود و برخی گرایش‌ها به شکل جدی‌تری مورد توجه شرکت‌ها قرار گیرند. در این مقاله برخی از روندهای جدید و تاثیرگذار بر دنیای بازاریابی را همراه با جزییات آن‌ها بررسی می‌کنیم.

مردم به دلایل مختلفی یک برند تجاری را ترک می کنند. اصلی ترین دلیل، تعامل بد کارمندان با مشتریان یک سازمان است

برای آماده‌سازی یک برنامه جامع که بتواند پاسخ‌گوی نیازهای کوتاه‌مدت باشد، نباید برنامه‌های بلندمدت را نادیده گرفت، زیرا کسب‌وکار شما قرار است برای سالیان متوالی تداوم پیدا کند و در نتیجه باید استراتژی‌های هدفمندی برای اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت ترسیم کنید. هیچ‌کس نمی‌تواند با اطمینان کامل به شما بگوید آینده بازاریابی چگونه خواهد بود، اما متخصصان صنعت می‌توانند با اتکا بر تجربه چند ساله روندهای پر فروغ را پیش‌بینی کنند. البته به این نکته دقت کنید که ممکن است برخی پیش‌بینی‌ها در سال‌ آینده محقق نشوند، با این‌حال سرمایه‌گذاری روی روندهای آینده همواره یک بازی برد-برد است.

به عنوان بازاریاب، برای ما مهم است که برای شناسایی فرصت‌های نوظهور آمارها، تحقیقات و روند‌های نوین را زیر نظر داشته باشیم، اما باید اطمینان حاصل کنیم که ظرفیت کافی برای انطباق و تغییر در استراتژی بازاریابی وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، هیچ‌کس نمی‌توانست پیش‌بینی کند که چگونه سال 2020 چهره بازاریابی را تغییر خواهد داد. بازاریابانی که با دقت و وسواس زیاد برنامه‌های بازاریابی خود را بر مبنای اطلاعات سال 2019 تدوین کرده بودند، با شیوع ویروس کرونا مجبور شدند تمامی برنامه‌ریزی‌های انجام شده را لغو کنند و از ابتدا یک برنامه‌ریزی جدید را شروع کنند.

فناوری با سرعت خیره‌کننده‌ای در حال پیشرفت است، بنابراین برخی از گرایش‌های نوین حوزه بازاریابی حول فناوری متمرکز هستند. با این حال، پس از شیوع ویروس کرونا کسب‌وکارها با فشار مضاعفی روبرو شده‌اند تا به سرعت فرآیند دیجیتالی شدن و خودکارسازی تعاملات با شرکا و مصرف‌کنندگان را اولویت اصلی کاری خود قرار دهند. در حالی که فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و بازاریابی مبتنی بر داده به رشد خود ادامه می‌دهند، با این‌حال تمرکز اصلی به جای آن‌که روی فناوری باشد روی مردم خواهد بود، زیرا این اقتصاد تجربه است که باعث موفقیت کسب‌وکارهای امروزی می‌شود.

موسسات بزرگی نظیر گارتنر پیش‌بینی کرده‌اند که روند بازاریابی که در 12 ماه آینده غالب خواهند بود بر تجربه مشتری، مشارکت کارکنان و مصورسازی محتوا استوار است. به همین دلیل است که تعریف ما از اصطلاح بازاریابی دائماً در حال تغییر است، زیرا بازاریابی فراتر از برند و تبلیغات است. بازاریاب‌ها باید با همکاری سایر بخش‌های یک سازمان در تلاش باشند تا تجارب عالی مشتری‌مداری را پدید آورند و سعی کنند با استفاده از اهرم‌های مختلف مشتریان را ترغیب کنند اخبار را دنبال کنند و نقطه نظارت خود در ارتباط با محصولات را ارائه کنند.

  1. تجربه مشتری در مقیاس کلان

شرکت‌های بزرگی نظیر آمازون بر این باور هستند که هر سال جدیدی که از راه می‌رسد سال مشتریان است. آمارها نشان می‌دهند در سال آینده شاهد یک تغییر گسترده در ارتباط بازاریابی هستیم. سازمان‌ها دیگر مردم را ترغیب نمی‌کنند که محصول آن‌ها را خریداری کرده یا از سرویس‌های آن‌ها استفاده کنند، بلکه در مقابل، اولویت اصلی آن‌ها به سمت ارائه تجربیات خارق‌العاده مشتری‌داری سوق پیدا خواهد کرد. رویکرد فوق باعث می‌شود افراد برای مدت بیشتری با محصول یا خدمات یک سازمان در تعامل بانشد. هنگامی که بر ساخت فرهنگ کسب‌وکار مثبت و ارائه خدمات عالی تمرکز کنید، تقریبا نیمی از مسیر دشوار بازاریابی را پشت سر گذاشته‌اید. امروزه مشتریان نه تنها کم طاقت هستند، بلکه خواهان محصول یا خدماتی هستند که به دور از پیچیدگی‌های متداول قابل استفاده باشند. بنابراین انتظار دارند خدمات پس از فروش یکپارچه‌ای را دریافت کنند. از پیام‌رسانی شخصی که به آن‌ها در تصمیم‌گیری برای خرید کمک می‌کند تا فرهنگ متمرکز بر مشتری در طول سفر خرید یک محصول، همواره به دنبال یک پشتیبانی همه جانبه از سوی یک شرکت یا سازمان هستند. علاوه بر پیام‌های بازاریابی شخصی، آن‌ها تمایل دارند از طریق پرسش‌ و پاسخ‌های سایر مشتریان محصولات مدنظر خود را تهیه کنند. بنابراین تیم بازاریابی دیجیتال باید با تیم‌های فروش و خدمات مشتری کاملا هماهنگ باشد تا خدمات مناسبی به مشتریان ارائه شود. رشد محتوای آنلاین به مصرف‌کنندگان قدرت انتخاب بیشتری می‌دهد. آن‌ها به انتظار نمی‌نشینند که بگویید محصولات شما چقدر عالی هستند. در مقابل، آن‌ها در فضای آنلاین گشت می‌زنند و بر مبنای تحقیقات خود محصول موردنظر را انتخاب می‌کنند. بنابراین باید چیزی بیشتر از اطلاعات به آن‌ها ارائه دهید. 73٪ از مردم می‌گویند که تجربه مشتری عامل مهمی در تصمیم‌گیری آن‌ها در خرید است، اما در حال حاضر تنها 49٪ از مصرف‌کنندگان آمریکایی می‌گویند که شرکت‌های امروزی تجربه خوبی ارائه می‌دهند. یک تجربه مشتری عالی بر کارآیی، سهولت، خدمات آگاهانه و دوستانه و گزینه‌های پرداخت آسان تاکید دارد.

  1. تشویق کارمندان به تعامل بیشتر با مشتریان، عامل موفقیت کسب‌وکار

اگر خدمات کارآمد و دوستانه سنگ‌بنای تجربه عالی در زمینه مشتری مداری هستند، چگونه اطمینان حاصل می‌کنید که این خدمات توسط سازمان‌تان ارائه می‌شود؟ پاسخ، در عملکرد کارمندان نهفته است. تحقیقات نشان می‌دهند 46٪ از مصرف‌کنندگان اگر بازخورد مناسبی از کارمندان یک سازمان دریافت نکنند آن برند را ترک می‌کنند. نگرش بد اصلی‌ترین عاملی است که باعث می‌شود مردم یک تجارت یا شرکت را ترک کنند. کارمندان نماد انسانی یک سازمان هستند، بنابراین تمرکز بر تعاملات بین کارمندان و مشتریان باید بخشی اصلی از استراتژی بازاریابی شما باشد. هنگامی که مسئولیت ایجاد یک سرویس عالی مشتری را به کارمندان خود واگذار می‌کنید باید اطمینان حاصل کنید که آن‌ها نیز می‌خواهند تجارت شما به موفقیت برسد.

  1. محتوای بصری

رشد انفجاری بلندگوهای هوشمند و جست‌وجوهای صوتی در سال‌های اخیر باعث شده تا سازمان‌ها به این نتیجه‌گیری کلی برسند که محتوای صوتی تاثیرگذارتر از طراحی و جلوه‌های بصری هستند. در واقع، این موضوع چندان هم عجیب نیست. پیشرفت‌های مستمر در جست‌وجوی گفتاری تاثیر مستقیمی بر نحوه تولید محتوا در آینده خواهد داشت. بنابراین نباید از خلق محتوای بصری غافل شوید. تحقیقات نشان داده که مردم محتوای بصری را به متن ساده ترجیح می‌دهند. کافی است به رشد پلتفرم‌های متمرکز بر تصاویر نظیر پینتراست و اینستاگرام نگاه کنید تا این موضوع را به خوبی درک کنید.

بدون تردید سال 2021 سرآغاز به کارگیری ویدیوهای آموزشی و ویدیوهای زنده است. انتظار می رود در چند سال آینده این روند شتاب بیشتری پیدا کند

  1. شخصی‌سازی: کلید ورود به قلب مشتریان

وقتی مشتری دو محصول نسبتاً برابر را مشاهده می‌کند و باید تصمیم بگیرد کدام یک را خریداری کند، توجه به سمت برندی می‌رود که توانسته است حس خوبی به او القا کند. یکی از راه‌های جلب توجه مشتریان شخصی‌سازی بازاریابی برای پاسخ‌گویی به نیازهای مشتریان است. سالیان متمادی است که روانشناسان می‌گویند مردم دوست دارند حرف‌های آن‌ها شنیده شود، اسم و حتا تصویر آن‌ها روی محصولی که خریداری می‌کنند حک شود. این‌کار باعث می‌شود تا حس خوبی نسبت به برند شما پیدا کنند. فناوری‌های امروزی به تیم‌های بازاریابی دیجیتال این امکان را می‌دهند تا در داده‌ها جست‌وجو کنند و متناسب با سلایق و نیازهای مردم کالا یا خدماتی را عرضه کنند. در فیلم گزارش اقلیت که سال 2002 منتشر شد، شخصیت جان آندرتون با بازی تام کروز  توسط یک سری تبلیغات شخصی بمباران می‌شود که او را در حالی که در شهر قدم می‌زند با نام او را صدا می‌کنند. این واضح است که در آن زمان یک چنین مفهومی کاملا تخیلی بود، اما دو دهه بعد، شاهد هستیم که این ایده رنگ واقعیت به خود گرفته است. مصرف‌کنندگان با حجم گسترده‌ای از پیام‌های بازاریابی روبرو هستند که از طریق کانال‌های مختلف به آن‌ها نشان داده می‌شود. بنابراین تبلیغات سنتی اثربخشی خود را از دست داده‌اند، برای حل این مشکل چه باید کرد؟ پاسخ در پیام‌های بازاریابی شخصی شده است که ارتباط واقعی بین برند و بازار هدف را نشان می‌دهند. بنابراین، فراتر از ایمیل‌هایی نظیر “سلام [نام مشتری]”، “آیا نمی‌خواهید پول بیشتری به‌دست آورید؟” یا “هی، به اینجا برگرد!” بروید و به سراغ پیام‌های بازاریابی بروید که به‌طور کامل برای مشتریان شخصی‌سازی شده است.

  1. تحول بازاریابی استراتژیک

وقتی مقاله‌ای در مورد روندهای آینده بازاریابی مطالعه می‌کنیم، ساده است که فکر کنیم بهترین گزینه در زمینه موفقیت در بازاریابی دنبال کردن فهرستی از بهترین روش‌ها و تکنیک‌هایی است که تمرکزشان روی فناوری است. صنعت بازاریابی به‌طور فزاینده‌ای پیچیده است. برای موفقیت در سال 1400باید فراتر از آن‌چه مشاهده می‌کنید گام بردارید و سعی کنید ارتباطات ناپیدای دنیای کسب‌وکار را شناسایی کنید تا بتوانید اهداف بازاریابی را همسو با اهداف کلی کسب‌وکار کنید. تحول بازاریابی استراتژیک اصطلاحی است که برای توصیف فرآیندی استفاده می‌شود که یک کسب‌وکار با تغییر فرایندها و رویه‌های اساسی به دنبال تکامل کسب و کار است. انجام یک تحول بازاریابی می‌تواند به شرکت‌ها در بهبود خدمات و تجربه مشتری، افزایش آگاهی و شهرت برند و در نهایت افزایش درآمد و سود کمک کند. مشاغل می‌توانند بر مبنای راه‌حل ترکیبی که مشتمل بر جمع‌آوری داده‌ها، استفاده از فناوری‌های مدرن، ارتباط با مشتری و تعامل آنلاین با مشتریان، انتشار محتوای با کیفیت و بهبود حضور آنلاین است به این مزیت مهم برسند. همه این موارد بخشی از استراتژی اساسی است که بر همه بخش‌ها و کارمندان شرکت و نه فقط بازاریابان تأثیر می‌گذارد. برنامه بازاریابی استراتژیک اهداف را مشخص می‌کند و تعیین می‌کند کدام روش‌های بازاریابی را برای دستیابی به مشتریان خود از جمله بازاریابی محتوا، سئو، بازاریابی از طریق ایمیل، رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات و بازاریابی آفلاین باید به کار گرفت. سپس باید طرحی آماده کنید تا سایر بخش‌های سازمان با این برنامه ارتباط برقرار کنند. باز هم، کمی تلاش نتایج شگفت‌انگیزی به همراه خواهد داشت. پیشرفت در حوزه‌هایی نظیر هوش مصنوعی همراه با افزایش تکنیک‌های جمع‌آوری داده‌ها و رسیدن به بینش از طریق رسانه‌های اجتماعی و سایر منابع به سازمان‌ها در خلق محتوای شخصی‌سازی شده به کاربران کمک فراوانی می‌کند.

 

به طور کلی تا سال 2030 رشد اقتصادی در آسیا پر شتاب تر از سایر قاره ها خواهد بود.

  1. پاسخ‌های مستقیم و سریع در جست‌وجوی گوگل

با ورود به سال 1400، سئو یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بازاریابی دیجیتال خواهد بود، اما اکنون شاهد یکی از مهم‌ترین تغییرات در صنعت سئو در یک دهه گذشته هستیم. با رشد جست‌وجو از طریق تلفن همراه و فرامین صوتی، الگوی به‌کارگیری موتورهای جست‌وجو نظیر گوگل تغییر پیدا کرده است. بنابراین شماره یک بودن در صفحات نتیجه موتور جستجو یا SERPS یکی از اهداف اصلی کسب و کارها خواهد بود. به احتمال زیاد متوجه شده‌اید در چند سال گذشته الگوی رفتاری موتورهای جست‌وجو و مرورگرها تغییر پیدا کرده است، زیرا الگوریتم‌های هوشمند متوجه شده‌اند که مردم به دنبال آن هستند تا به سرعت به اطلاعات موردنیاز خود دست پیدا کنند. پاسخ‌های مستقیم و سریع در جست‌وجو (Featured snippets) و صفحه نتایج موتور جست‌و‌جو (SERP) دو مفهوم مهم هستند که نشان می‌دهند دیگر نیازی به کلیک کردن روی یک وب‌سایت برای دریافت اطلاعات مورد نظر نیست، زیرا اطلاعات سایت دقیقا در صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل ظاهر می‌شود. پاسخ‌های مستقیم و سریع در در مکان‌های مختلف ظاهر می‌شوند، اما اغلب موارد این اطلاعات دقیقاً در بالای صفحه و قبل از فهرست‌های ارگانیک ظاهر می‌شوند. این مکان به‌نام موقعیت صفر توصیف می‌شود. از آن‌جایی که جست‌وجوگران این اطلاعات را به خوبی مشاهده می‌کنند هر کسب‌وکاری آرزو می‌کند اطلاعات محصولاتش در این بخش نشان داده شود. اکنون بیش از 60٪ از نتایج جست‌وجویی که توسط گوگل  برگردانده می‌شوند مبتنی بر featured snippets هستند. برندها هنوز در تلاش هستند تا بفهمند که چگونه موقعیت صفر قبلی را به‌دست، آورند زیرا باید از تکنیک‌های جدید سئو استفاده کنند تا بتوانند به شکل عادی در فهرست SERP  قرار بگیرند. اگر بتوانید در صنعت خود اولین نفری باشید که به آن‌جا می‌رسد یک مزیت بزرگ نسبت به رقبا خواهید داشت. بنابراین انتظار می‌رود در سال آینده شرکت‌های سئو بیشتری روی ارائه چنین سرویسی متمرکز شوند.

  1. جست‌وجوی صوتی

در پاراگراف قبل به این نکته اشاره کردیم که جست‌وجوی صوتی تا چند سال آینده فراگیر خواهد شد، بنابراین از این نکته آگاه شده‌اید که باید روی این مفهوم به دقت متمرکز شوید. بدون تردید جست‌وجوی صوتی در چند سال آینده محبوبیت بیشتری نزد کاربران پیدا می‌کند و تاثیر محسوسی بر نحوه تولید محتوا و بازاریابی آنلاین از طریق برندها خواهد داشت. آمارها نشان می‌دهند در سال آینده 50٪ جست‌وجوها صوتی خواهند بود. بلندگوهای هوشمند در حال رونق هستند، به‌طوری که در حال حاضر حدود یک چهارم خانوارهای آمریکایی صاحب گوگل هوم، اکو آمازون یا بلندگوهای هوشمند دیگری هستند. طبق تحقیقات انجام شده توسط PwC ، 61 درصد افرادی که از دستگاه‌های صوتی استفاده می‌کنند در بازه سنی 25 تا 64 سال قرار دارند. این افراد به دلیل تجربه خوبی که از دستگاه‌های صوتی کسب کرده‌اند جست‌وجوهای روزانه خود را نیز به صورت صوتی انجام خواهند داد.

  1. خودکارسازی مبتنی بر هوش مصنوعی

آیا سال 2021 سال ظهور روبات‌ها است؟ شاید. ما در چند سال گذشته پیشرفت‌های چشم‌گیری در هوش مصنوعی و افزایش چشمگیر تعداد مشاغل مبتنی بر فناوری و خودکارسازی مبتنی بر هوش مصنوعی را مشاهده کرده‌ایم. هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین فناوری‌های تاثیرگذار بر جست‌وجوهای صوتی و دستیاران هوشمند است. علاوه بر این، باعث شده تا مفهومی به‌نام چت‌بات‌ها به شکل گسترده مورد توجه سازمان‌ها قرار بگیرند که اکنون بیش از هر زمان دیگری در وب‌سایت‌ها ظاهر می‌شوند. فناوری و اتوماسیون هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند تا برخی از کارهای سخت بازاریابی را به الگوریتم‌های هوشمند واگذار کنید تا بتوانید یک تجربه فوق‌العاده مشتری‌مداری خلق کنید. به یاد داشته باشید، جنبه انسانی بازاریابی هنوز مهم است (شاید مهم‌تر از هر زمان دیگری)، بنابراین ایده این است که از این فناوری برای تقویت تلاش‌های بازاریابی خود استفاده کنید، نه اینکه الگوریتم‌های هوشمند را جایگزین افراد واقعی پشت صحنه کنید.

  1. ویدئو زنده

پیش‌بینی می‌شود صنعت ویدیوی زنده تا سال 2021 بیش از 70 میلیارد دلار ارزش داشته باشد. علاوه بر این، ویدئو محبوب‌ترین راهکاری است که مشتریان در ارتباط با محصولات مختلف از آن اطلاعات کسب می‌کنند. وقتی عنصر زنده به دنیای بازاریابی اضافه می‌شود، این‌کار باعث می‌شود تا جذابیت محصولات دوچندان شود، زیرا مخاطب احساس می‌کند بخشی از فرآیند است و می‌تواند روی محتوا تأثیر بگذارد، نه این‌که فقط منفعلانه تماشا کند.

  1. اینترنت اشیا

در سال 2020 اینترنت اشیا تغییرات چشم‌گیری در نحوه تعامل مصرف‌کنندگان با برندها ایجاد کرد. طی دهه آینده، این روند به شکل متمرکزتری دنبال می‌شود، زیرا اتصال دستگاه‌ها به اینترنت دیگر یک پدیده عجیب نخواهد بود. تلفن‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند و تلویزیون‌های هوشمند در حال حاضر تجهیزات عادی هستند. این فناوری‌ها دائماً در حال کوچک‌تر و ارزان‌تر شدن هستند. در آینده‌ای نه چندان دور، احتمالاً هر دستگاه الکترونیکی به نوعی “هوشمند” خواهد بود. جالب توجه‌تر این‌که ریزتراشه‌های هوشمند در حال حاضر به اشکال مختلف در بدن انسان‌ها کاشته می‌شوند.  شهرهای هوشمند – مناطق شهری که از فناوری اینترنت اشیا برای مدیریت منابع و خدمات استفاده می‌کنند نیز در سطح جهانی رو به افزایش هستند. تخمین زده می‌شود تا سال 2025، 600 شهر برتر هوشمند 60٪ از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل دهند. این تعداد عظیم اشیا متصل، مقدار زیادی داده ایجاد می‌کنند که می‌تواند برای دستیابی به بینش پیشرفته مشتری استفاده شود. بنابراین می‌توان از این اطلاعات برای شخصی‌سازی تجربه مشتری و ایجاد ارتباط و تعامل راحت‌تر با برند از این اطلاعات استفاده کرد.

نویسنده: حمیدرضا تائبی