بازی حرکتی برای کودکان

1402/07/24 آموزشی
732
جهت تقویت خلاقیت و هوش کودک

هیچ چیز در دوران کودکی به اندازه بازی و فعالیت مهم نیست. از طریق فعالیت‌های حرکتی می‌توانید مهارت‌هایی مانند همکاری، دایره واژگان، ارتباط اجتماعی، توانمندی‌های جسمی مانند قدرت، تعادل، هماهنگی دست و چشم، چابکی و سرعت را تقویت کنید.

کودکانی که بازی‌های حرکتی بیشتری انجام می‌دهند نه تنها سالم‌تر هستند و بیشتر قد می‌کشند، بلکه در تحصیلات نیز موفق‌تر عمل می‌کنند. زیرا می‌توانند کارهای ظریفی مانند مداد در دست گرفتن، نقاشی کردن، نوشتن، هماهنگی دست ‌و پا و سایر ماهیچه‌های بدن را زودتر یاد بگیرند. آن‌ها زودتر از دیگران بند کفش خود را می‌بندند، می‌چرخند، توپ بازی می‌کنند و با همسن‌هایشان دوست می‌شوند.

تحقیقات مختلف نشان داده که انجام فعالیت‌های جسمانی باعث شده که بچه‌ها در مقطع پیش دبستانی، برنامه‌های درسی خود را با اشتیاق و راحتی بیشتری انجام ‌دهند. از همین رو مهد کودک‌ها و مدارس جدید رویکردهایی را برای تربیت کودکان انتخاب می‌کنند که فراتر از پشت میز نشینی باشد.

روش مونته سوری یکی از جدیدترین شیوه‌های آموزشی کودکان است. این روش ناظر بر این امر است که کودکان باید به گونه‌ای آموزش داده شوند که در همه جنبه‌های اجتماعی، عاطفی، جسمی و تحصیلی رشد کنند. برای رسیدن به این هدف نیز، کودک باید همواره در حرکت و فعالیت باشد. به عبارتی کودک باید یادگیری فعالانه داشته باشد.

فواید بازی‌های حرکتی برای کودک:

داشتن فعالیت جسمانی منظم، تمرکز کودک را بهبود می‌بخشد. آن‌ها یاد می‌گیرند که پس از انجام کارهای سخت استراحت کنند، دوباره انرژی بگیرند و روی یک کار تمرکز کنند. افزایش رشد مغز کودک نیز از دیگر فواید جنب و جوش کودکان است. 

تحرک بیشتر، اکسیژن‌رسانی به مغز، عضلات و عروق را افزایش می‌دهد و اکسیژن برای عملکرد صحیح همه ارگان‌های بدن بسیار مهم است. بنابراین می‌توان گفت، به طور کلی کودکانی که فعالیت‌های بدنی بیشتری انجام می‌دهند، سلامت عمومی بهتری نیز دارند.

معرفی چند بازی حرکتی برای کودکان:

لی لی

این بازی قدیمی با پریدن با یک پا انجام می‌شود و به شدت برای تقویت تعادل، هماهنگی چشم و پا و حتی برخی از مهارت‌های اولیه ریاضی مفید است. از طرف دیگر کودک را حسابی به جنب و جوش می‌آورد و زمانی که به یک بازی گروهی تبدیل شود، برای تقویت مهارت‌های اجتماعی او نیز مفید است.

پریدن روی صفحات کاغذ

چند تکه کاغذ یا بشقاب یک بار مصرف را روی زمین بچینید. وانمود کنید قورباغه‌هایی هستید که روی آب می‌پرند و می‌خواهند با پریدن از این سنگ‌های کاغذی به طرف دیگر رودخانه بروند. این کار نیز برای حفظ تعادل و هماهنگی کودک بسیار موثر خواهد بود. به مرور ‌می توانید فاصله صفحات کاغذی را از هم دورتر کنید تا کودک درگیر چالش‌های بیشتری شود.

گرفتن حباب‌ها

بچه‌ها عاشق حباب‌بازی هستند. در یک فضای باز حباب بسازید و از کودک بخواهید که آن‌ها را بگیرد. این بازی برای تمرین هماهنگی چشم و دست بسیار عالی است و بر تقویت تصمیم گیری سریع کودک بسیار اثرگذار است. البته به هیچ عنوان این بازی را با کودکان نوپا انجام ندهید.

پنگوئن بازی

یک بادکنک را باد کنید و بین زانوی خود یا کودک قرار دهید. یک خط پایان تعیین کنید و تظاهر کنید که پنگوئن هستید. باید بدون انداختن یا ترکیدن بادکنک خود را به خط پایان برسانید.

 

با شرکت در کلاس های مهارتی جهاد دانشگاهی تهران می توانید مهارت های زیادی را در رابطه با کودکان آموزش ببینید.

برای مشاوره یا اطلاعات بیشتر با شماره : 84650 تماس بگیرید.

 

منبع:https://blog.filimo.school//