فن بیان و آیین سخنوری به روش TED

1402/03/17 آموزشی
931
چهار نباید ثابت در سخنرانی های تد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سخنرانی مثل مسواک شخصی است. هرکسی روش ویژه خود را برای سخنرانی دارد که باید آن را پیدا کند.به میزان میلیون ها آدم میلیون ها سبک وجود دارد اما سخنرانی هایی هستند که در هرصورت باید از آن ها دوری کنید.

 

 ۱-تبلیغ برای فروش

فرض کنید یکی از دوستان قدیمی، شما را به کافه دعوت می کند تا بعد سالها همدیگر را ببینید و به یاد خاطرات گذشته بخندید و اوقات خوشی را بگذرانید. اما وقتی که او را ملاقات کردید متوجه می شوید که او مشاوره فروش بیمه است و آمده تا شما را بیمه کند و پولی از شما بگیرد. عصبانی می شوید درست است؟

شاید کافه را سریع ترک کنید و دیگر دوست نداشته باشید هیچ وقت اورا ببینید. حس می کنید به شما توهین شده! حالا فکرش را کنید که شما برای مردم سخنرانی می کنید تا کار یا کالای خودتان را تبلیغ کنید. چرا حضار حق عصبانی شدن را ندارند؟ آن ها پای صحبت شما نشسته اند چون امیدوار بودند تا چیز جدیدی از شما یاد بگیرند نه اینکه شما چیزی از آن ها بخواهید!

 ۲- جسته گریخته حرف زدن و آمادگی نداشتن

شما موظفید که برای حضار و زمانی که برای شنیدن سخنان شما خالی کرده اند ارزش قائل شوید و از قبل آماده باشید و بدانید از چه چیزی می خواهید صحبت کنید. آن ها آمده اند چون فکر می کنند که شما می توانید چیز با ارزشی به آن ها یاد بدهید. برخی سخنرانان خود را آماده نکرده اند و وقتی در جایگاه قرار می گیرند به این عدم آمادگی افتخار هم میکنند. برای مخاطبان خود ارزش قائل شوید و به عدم آمادگی خود افتخار نکنید!

 ۳- سازمان های کسل کننده

از سازمان و شرکتی که در آن کار می کنید، از گروهی که با آن ها مشغول کار هستید(هرچند که خیلی گروه خوب و جذابی هستند) صحبت نکنید. چرا که برای شما جذاب است. مخاطبان سخنرانی شما در این شرکتها مشغول به کار نیستند و برایشان اهمیتی هم ندارد.

4 - سخنرانی بر اساس الهامات

برای همه ما اتفاق افتاده که پس از گوش کردن به سخنرانی دیگران انرژی و شور زیادی را در خود احساس کنیم یا بخواهیم تغییری در روند زندگی بدهیم. این یعنی آن سخنرانی برای ما الهام بخش بوده است. اینکه سخنرانی شما هم جزو سخنرانی های الهام بخش باشد خیلی ایده آل است. اما به این معنا نیست که شما ادای سخنران های الهام بخش را در بیاورید! متوجهید؟ این فاجعه است! شاید دقایق اول شنونده متوجه نشود اما سرانجام دستتان رو می شود. پس به جای اینکه ظاهر سخنرانی را شبیه سخنرانی های اثر گذار کنید، به محتوای سخنرانی خود قوت ببخشید. آن وقت می بینید که محتوا کار خودش را کرده است.

 با شرکت در کلاس های فن بیان و آیین سخنوری به روش TED سازمان جهاد دانشگاهی تهران

یک سخنران حرفه ای شوید

 

منبع:https://modirjoo.ir