کلاس های تخصصی تکنسین داروخانه

1403/05/13 آموزشی
503
شناخت دارو ها

 

 

 

 

 

 

معرفی  دارو ها 

 

آنتی بیوتیک

آنتی‌بیوتیک‌ها داروهای قدرتمندی هستند که می‌توانند به مبارزه با عفونت‌های ناشی از ورود باکتری‌ها به بدن کمک کنند. آن‌ها با کشتن باکتری‌ها یا جلوگیری از تکثیر آن‌ها کار می‌کنند. بااین‌حال، آنتی‌بیوتیک‌ها در برابر ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی، آنفولانزا یا COVID-۱۹ می‌شوند، موثر نیستند؛ بنابراین، استفاده از آن‌ها تنها در صورت تجویز پزشک و رعایت دقیق دستورالعمل‌ها امکان‌پذیر است. استفاده نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند منجر به عوارض جانبی، مقاومت آنتی‌بیوتیکی و عفونت شود.

 

کوتریموکسازول

داروی کوتریموکسازول ترکیبی از دو آنتی‌بیوتیک تری متوپریم و سولفامتوکسازول بوده و متعلق به کلاس سولفونامیدها است که در سنتز اسیدفولیک در باکتری‌ها اختلال ایجاد می‌کند. کوتریموکسازول برای درمان عفونت‌هایی مانند ذات‌الریه، برونشیت، عفونت گوش، عفونت‌های دستگاه ادراری و عفونت‌های روده استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند از برخی عفونت‌ها در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند جلوگیری کند.

این دارو ممکن است عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، بثورات پوستی، سردرد و واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند یا با برخی از داروهای دیگر مانند وارفارین، متوترکسات و فنی توئین تداخل داشته باشد؛ بنابراین، مهم است که قبل از استفاده از کوتریموکسازول، تمام داروهایی را که مصرف می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

 

 

مترونیدازول

مترونیدازول برای چیست؟ مترونیدازول یک آنتی‌بیوتیک از گروه نیترویمیدازول‌ها است که به DNA باکتری‌ها و انگل‌ها آسیب می‌رساند و برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری‌های بی‌هوازی (باکتری‌هایی که برای رشد به اکسیژن نیاز ندارند) و تک‌یاخته‌ها (جانداران تک‌سلولی) استفاده می‌شود. برخی از نمونه‌های این عفونت‌ها آبسه‌های دندانی، بیماری التهابی لگن، واژینوز باکتریایی، تریکومونیازیس، ژیاردیازیس و آمیبیازیس هستند.

مترونیدازول می‌تواند عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، طعم فلزی در دهان و ادرار تیره ایجاد کند. همچنین می‌تواند با الکل تداخل داشته باشد و باعث واکنشی شبیه دی سولفیرام شود که شامل گرگرفتگی، سردرد، تهوع و استفراغ می‌شود؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم در حین مصرف مترونیدازول و حداقل ۳ روز پس از اتمام دوره آن، از مصرف الکل خودداری کنید.

 

آزیترومایسین

قرص آزیترومایسین ۲۵۰ و ۵۰۰ سنتز پروتئین باکتری‌ها را مهار می‌کند و برای درمان عفونت‌هایی مانند عفونت‌های دستگاه تنفسی (مانند ذات‌الریه)، عفونت‌های گوش، عفونت‌های پوستی، بیماری‌های مقاربتی (مانند کلامیدیا) و زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری استفاده می‌شود. آزیترومایسین نیمه‌عمر طولانی دارد و می‌توان آن را یک‌بار در روز برای مدت کوتاهی (معمولاً ۳ تا ۵ روز) مصرف کرد.

عوارض جانبی آن اسهال، تهوع، استفراغ، درد شکم و بثورات هستند و با برخی از داروهای دیگر مانند وارفارین، دیگوکسین و برخی داروهای ضد آریتمی ممکن است تداخل داشته باشد؛ بنابراین، قبل از استفاده از آزیترومایسین در صورت مصرف هر داروی دیگری، مهم است که با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

 


"جهاد دانشگاهی تهران پیشتاز در حوزه آموزش کاربردی و تخصصی در سطح کشور با ارائه مدرک معتبر "

"با کمترین هزینه "

"بهترین امکانات"

"در بهترین نقطه از شهر تهران"

"با بهره گیری از بهترین و مجرب ترین اساتید در سطح کشور"

"جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید"

"021-84650"